نویسنده: گل احمد مسکین
زنان نصف جامعه بشری نصف را تشکیل میدهد وجایگاه آنها در همه بخش های زندگی سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی، مدنی و فرهنگی به اساس آگاهی و سطح رشد علمی و فرهنگی جامعه متفاوت است. چنانچه در اکثری کشورهای پیشرفته جهان نظر به توانایی های شان مانند مردان ازجایگاه بهتری برخوردار بوده وبه درجات بلند علمی، سیاسی و بخش های دیگر زندگی اجتماعی رسیده اند. اما در کشور های عقبمانده به دلایل سطح پائین آگاهی، عدم موجودیت دانش کافی، باورها وعقاید نادرست ، کلتور وفرهنگ ناپسند اجتماعی وفرهنگ مرد سالاری به جایگاه زن کمتر اهمیتداده می شود.
درعصرحاضر به دلایل رشد سریع تکنولوژی وسیستم سریع ارتباطات ، سطح درک و آگاهی بلند اکثر جوامع بشری نقش زن بحیث رکن فعال جامعه تثبت گردیده است .
طوریکه کشور ما افعانستان که ازجمله کشورهای به شدت عقبمانده وانکشاف نیافته جهان میباشد . جایگاه زن درطول تاریخ بانشیب وفراز هاي زيادي همراه بوده وبه چالش ها ومشکلات جدی روبرو بوده است که عوامل آنرا میتوان درچند بخش به ارزیابی گرفت :
۱. بدلیل سطح پائین اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ، عدم رشد زندگی اجتماعی وفقر عامل اصلی تعریف نشدن واقعی موقف زن است.
۲.موجودیت باور ها وعقاید سنتی حاکم و کلتور وفرهنگ ناپسند که محصول فقر وبیچارگی درکشورهای عقبمانده است وهمچنان بی عدالتی و نابرابری دربین جوامع ، مظلوم ترین انسان ها بخصوص زنان را از ابتدائی ترین حقوق و متیازات اجتماعی محروم ساخته است .
۳.تداوم بحران های سیاسی، امنیتی، اقتصادی واجتماعی برای سالهای متمادی درکشور های جنگ زده ومستعمره، به دلیل حاکمیت زور وظلم همه شیرازه های جامعه را شدیدآ صدمه زده و جایگاه زنان را درپایین ترین سطح قرار میدهد.
بنآ دراین بحث اختصاصی که پژوهش وتحلیلی که از جایگاه و موقف زن در جامعه هزاره های اسماعیلی درکشور دریک قرن اخیرصورت گرفته است به توضیح مختصر آن میپردازیم :
جامعه هزاره های اسماعیلی از آغاز تغییرات، تحولات وبحران های متداوم سیاسی مانند هر جامعه دیگر با چالش ها و مشکلات زیادی دست وگریبان میباشد. تراژیدی های بزرگ اجتماعی را به تجربه گرفته است که تاریخ کمتر نظیر آنرا دیده است .
قسمیکه دراین مورد پژوهش وتحقیق که صورت گرفته است .خاندان کیانی -نادری درایجاد ، زمینه سازی و حفظ این همه بحران ها ، از موقف رهبر مذهبی ومهره های خطرناک استخباراتی داخلی وخارجی بحیث یک خانواده مهاجر ایرانی تبار ، به دلیل عدم همبستگی واقعی به جامعه و نداشتن عقیده وباور به هیچ دین وآئینی و با مطالعه اخذ معلومات عمیق از بافت ها اجتماعی جامعه هزاره های اسماعیلی، با به کار گیری رویکرد فربیکارانه وحیله گرانه تحت عنوان یک خانواده روحانی، ولی درحقیقت خلاف دساتیر مذهبی وامر حضرت امام بخاطر تحقق اهداف شخصی خویش رهبری مذهبی را موروثی نموده و درایجاد این همه، بحران ها چالش ها نقش اساسی را بازی کرده اند .
آنها با استفاده از عدم آگاهی وموجودیت بی سوادی مردم با اعتقادات سنتی ، باورهای خرافاتی و بدوی که خود محصول آن بوده، شان ، قدسیت خانواده خودرا چنان تبلیغ نمودند که آنها ضامن شفایابی، سلامتی، رد همه بلا ها وسیله خیر وخوشبختی مردم هستند
برعلاوه این خانواده خلاف همه هدایات ودساتیر مذهبی زنان را از ابتدائی ترین حقوق شان محروم نموده با تفکرخرافاتی وغیر اسلامی توام با کج اندیشی های شان دربرابر قشر زن درطول تاریخ حاکمیت خویش، جنایات بزرگ نابخشودنی آفریدند. با نگاه های تبعیض آمیز زن را یک موجود ضعیف ، ناقص العقل ، شیطان وپست معرفی نمودند و جایگاه وموقف شانرا در جامعه تعریف نادرست نموده ، ابزار خوشگذرانی ،عیش وعشرت ، خدمتگار برای مردان، وسیله ای تولد مثل ، رول شانرا در بین جامعه با بدبینی وتعصب عامل همه اختلاف در خانواده ها معرفی کردند . به این اساس باید به صراحت یاد آور شد که این خاندان با تفکر خرافاتی غیر انسانی خویش، با عملکرد های آگاهانه وبرنامه ریزی شده ، با نگاه های تبعیض آمیز جایگاه وموقف زن ومادر را درجامعه بصورت کل شدیدآ ضربه زدند.
اکنون بطور نمونه ازچند فرد از اشعار سید نادرکیانی با تفکرغلط و نگاه غیر انسانی که در مورد زن داشت، یادآوری می کنم:
بزرگ است حق مردان بر زن
ولی زن ناقص ونادان وناکس (1)
***
زن زپهلوی چپ پدید آمد
از شرافت وحیا بعید آمد
دندة کج ز پهلوی چپ آن
زان سبب نام گفتش از شیطان
خلقتش ناقص و ضعیف بود
سفله و دون ناشریف بود
هست خلق ضعیف نادانی
بی ادب یاوه خشک جنبانی
هیچ صورت برابر مردان
نیست این ناقصان بی ایمان
این زمان بعضی مردم فجر
که بود عقل و رای شان قاصر
حریت خواه برابری جویند
شرم از نیکان خود شوند
زان چو بردارد حجاب از رو
خلق بیند از آن رخ نیکو
عقل او ناقص است و استعداد
بود این قوم نارسا از نهاد
عقل و ادراک و رای او ناقص
لیک نبود برابر مردان
پختن و دوختن لباس زنان
از زنان مرد ها مناسب تر
به حقیقت اگر کنید نظر
این دو خدمت که خاصة اینهاست
دست مردان کارگر بالاست
زن به مردان برابری نکند
این دو سه صعنتیست کار زنند
اصل این قوم ناقص افتاده است
عاری از راست سست بنیادست(2)
***
زنان را گفته اند شیطان ماده
نفاق وفتنه اش از حد زیاده
برادر با برادر کینه ورزد
چو دشمن کینه دیرینه ورزد
خرابی جهان می باشد از وی
بود دایم زنان را فتنه در پی
چوخر درپیش پای خویش بینند
ز احکام خدا دوری گزینند (3)
—–
دوستان : اکنون جهت توضیح بهتر از حقایق نیات ،اعمال ورفتار نامشروع جنایتکارانه غیر اسلامی و غیر انسانی آنها که دربرابر زنان و مادران چنین تعریف ها وبرداشت های زشت را روا داشتند . لازم به تشریح بیشتر میباشد .
۱.تاریخ نشان میدهد که آنها هیچگاهی مطابق دستور اسلامی ، اصول واخلاق انسانی ، کلتورو فرهنگ جامعه ، به جایگاه وعزت مادر ، زن ،خواهر ودیگراعضای خانواده شان باور نداشتند .
۲.شاهدین عینی میگویند که آنها هیچگاهی درحالت نوشیدن شراب ومستی هرگز حرمت واحترام قبول شده عزت خانوادگی رااز نگاه قوانین اسلامی وفرهنگی انسانی بحیث خط سرخ در خانواده حفظ نمیکردند .
۳.این خانواده با داشتن ده ها برده ،کنیز وخدمتکار زنان معصوم بدون مزد خلاف همه قوانین ملی وبین المللی جهت استفاده جنسی بدون هیچ محدودیت پیش چشمان خانواده هایشان بدون هیچ خط ومرزی این اعمال زشت را انجام میدادند.
۴.با استفاده ناجائیز از زور ، پول و
، امکانات وموقف مذهبی ،سیاسی ودولتی استفاده جنسی را از زنان جهت خوشگذرانی بطور معمول از مظلوم ترین خانواده ها را بکار میگرفتند.
برعلاوه این خاندان جهت حفظ منافع خانوادگی خویش نامردانه ترین وزشتی ترین اعمال دیگری را که انجام میدادند :
۱.استفاده از رول وموقف زن درخانواده ها ومحلات بحیث مبلغین تفکر خرافاتی ، موقف مذهبی، توجیه اعمال نامشروع و قدسیت خانواده های شان .
۲. دادن تحفه های جنسی مفت ورایگان زیبا ترین دختران وزنان مریدان خویش را به قدرتمندان وزرومندان تحت عنوان خدمتکاران .
۳.توظیف زنان بحیث کارمندان مخفی در محلات دربین خانوادهها و بحیث تشویق کننده های فعال برای دادن بیشتر نذرات ، تحایف ، مال واجبات، دست بوسی ، راه پاکی وغیره .
۴. استفاده از زنان جهت پخش ونشر عقاید خرافاتی این خانواده درمحلات جهت تحت تاثیر قرار دادن باور های مردم که نجات دهندگان از مصیبت ها ، بلا ها ، مریضی ها و مشکلات میباشند .
۵. استخدام زنان معصوم در ادارات استخبارات وپولیس جهت همکاری های مخفی استخباراتی وجنائی به نفع خانوادگی شان .
۶.استفاده از زنان بحیث مهره های توطیه گردربرابر مخالفین و فعالین جامعه جهت توهین، تحقیر و تطمیع آنها.
درنتیجه خاندان کیانی-نادری با سیاست گذاری زن ستیزانه وسوی استفاده غیراخلاقی وغیرانسانی از زنان از هرگونه شیوه های نامشروع برای حفظ وتحکیم پایه های قدرت شان از هیچ گونه اعمال جنایتکارانه ابزاری و بدترین نوع سوی استفاده های جنسی دریغ نه نمودند وجایگاه و موقف زن را در جامعه درپایین ترین سطح قرارداده اند .
متاسفانه باسپری شدن اضافه از یک قرن با چنین رفتارها بالای عزت ، فرهنگ جامعه که شدیدآ تأثیر منفی داشته و درکوتاه مدت جبران ناپذیر میباشد . بنآ جهت ازبین بردن و زدودن اثرات نامطلوب بجامانده عقیدتی خانواده ها، یگانه راه نجات واصلاح دوباره جامعه، مبارزه متداوم وپیگیر همه بخش های جامعه اعم زن ومرد ،پیر و جوان برای افشا و دور ساختن این خانواده مستبد وظالم میسر است وبس .
ماخذ:
- خدایار فیاض، رهبران مستبد وجنبش آزادیبخش اسماعیلیه ها درمناطق مرکزی افغانستان ، تورنتو، 1398 هجری خورشیدی، صفحه 20
- همان منبع صفحه 52
- همان منبع صفحه 52-53